چاپ تراكت برگه اي تبليغاتي است كه به طور معمول در سايز A5 ، براي معرفي محصول، شرح فعاليت ها وخدمات و اطلاع رساني درباره رويدادي معين، چاپ مي شود.
چاپ ديجيتالِ تراكت، ارزانترين نوع تبليغ در عرصه چاپ قطع كوچك است و به دليل پخش مستقيم آن (پخش دست به دست، چسباندن به ديوار يا قرارگرفتن در صندوق هاي پستي) طيف وسيعي از مخاطبان را پوشش ميدهد.
چاپ تراكت برگه اي تبليغاتي است كه به طور معمول در سايز A5 ، براي معرفي محصول، شرح فعاليت ها وخدمات و اطلاع رساني درباره رويدادي معين، چاپ مي شود.
چاپ ديجيتالِ تراكت، ارزانترين نوع تبليغ در عرصه چاپ قطع كوچك است و به دليل پخش مستقيم آن (پخش دست به دست، چسباندن به ديوار يا قرارگرفتن در صندوق هاي پستي) طيف وسيعي از مخاطبان را پوشش ميدهد.
تراكت يكي از المان هاي تبليغاتي است كه اين روزها طرفداران بسيار زيادي را در بين كمپاني هاي مختلف پيدا كرده است. مهم نيست كه كمپاني شما كوچك يا بزرگ و جديد يا قديمي باشد، مهم اين است كه بتوانيد پيام خود را با كمترين هزينه و در كمترين زمان ممكن به مشتريان خود برسانيد.
تراكت ها مي توانند در انواع و اقسام و در سايز و طرح هاي مختلف به دست مردم برسد تا افراد با ديدن آن ها توجهشان جلب شود.
طراحي تراكت :
در طراحي تراكت سعي كنيد به گونه اي عمل كنيد كه مخاطب را به خواندن تراكت ترغيب كند و باعث نشود تا با خواندن اولين جمله آن را دور بيندازد. استفاده از تصاوير و فونت هاي مناسب مي تواند بسيار تاثير گذار باشد. سعي كنيد در قسمت رويي تراكت از عنوان و واژه ها و عبارات مهم مانند نام موسسه خود و شماره و آدرس و .. استفاده كنيد و در پشت تراكت توضيحات بيشتر را بياوريد، البته بهتر است اين توضيحات به صورت نكته اي و نه به صورت يك مطلب بلند باشد.
نكته قابل توجه اين است كه طراحي تراكت به گونه اي باشد كه نظر گيرنده را به خود جلب كند. سعي كنيد مطالب را به صورت نكته اي و خلاصه بياوريد تا بينندگان در نگاه كلي بتوانند آن ها را بخوانند و خسته نشوند. استفاده از فونت هاي مناسب با سايز مناسب نيز مي تواند تاثير گذار باشد. سعي كنيد از دو فونت در طراحي تراكت استفاده كنيد تا تفاوت بين عنوان و مطالب مشخص شود.
عموما در طراحي تراكت هر چه مطالب بزرگ تر باشد نظر بيننده را بيشتر به خود جلب مي كند، در كنار اين موضوع استفاده از رنگ هاي هم خانواده و تركيب رنگ هاي مناسب نيز مي تواند بسيار تاثير گذار باشد.
نكته بعدي قرار دادن تصاوير مناسب در چاپ تراكت ارزان است. سعي كنيد در طراحي تراكت از تصاويري كه مي تواند براي مشتري جذاب باشد استفاده كنيد. چرا كه نظر مردم در نگاه اول به سمت تصاوير بيشتر از نوشته ها جلب مي شود و مطمئنا استفاده از تصاوير زيبا و جذاب به شما كمك مي كند تا بتوانيد اثر بخشي تراكت هاي خود را بالاتر ببريد.
كاغذ و چاپ تراكت :
در كنار طراحي، استفاده از كاغذ مناسب و چاپ با كيفيت نيز از عوامل تاثير گذار در تبليغات تراكتي است. تراكت ها در انواع مختلف سياه و سفيد، رنگي و يك رو يا دورو به چاپ مي رسند كه بسته به نوع كارتان مي توانيد آن ها را انتخاب كنيد.
كاغذهايي كه براي چاپ تراكت فوري استفاده مي شوند عبارتند از :
الوان رنگي
كاغذ تحرير سفيد
كاغذ كرافت نخودي
كاغذ تحرير
كاغذ گلاسه
كاغذ كتان
عموما تراكت هاي رنگي گلاسه نسبت به ديگر تراكت ها بسيار بيشتر سفارش داده ميشوند. البته ممكن است كمي زمان بر باشد . اما اگر مي خواهيد براي چاپ سريع تر مي توانيد از چاپ ديجيتال بهره ببريد. نكته اي كه در استفاده از كاغذهاي گلاسه حائز اهميت است اين است كه اين كاغذ ها بافتي دارند كه تركيب رنگ به خوبي بر روي آن ها مي نشيند، در تصاوير و نوشته ها در آن به خوبي و با كيفيت فوق العاده بالايي به چشم مي خورد. قيمت چاپ تراكت عامل مهمي در تصميم گيري است.
چاپ تراكت رنگي :
در چاپ تراكت رنگي بايد دقت بيشتري نسبت به چاپ تراكت هاي سياه و سفيد داشته باشيم. اين نوع از تراكت ها عموما بيشتر از تراكت هاي سياه و سفيد نظر مشتريان را به خود جلب مي كند. اما در نظر داشته باشيد كه تركيب رنگ هاي اشتباه ممكن است تاثير منفي بر روي مشتريان داشته باشد و ممكن است تراكت هاي شما را بدون نگاه كردن دور بياندازند. در طراحي اين نوع از تراكت ها سعي كنيد از رنگ هاي هم خانواده استفاده كنيد.