تفاوت CMYK با RGB در چاپ چيست؟

۲۶۷ بازديد

حالت‌هاي رنگ يك جنبه حياتي از چاپ ديجيتال است كه مي‌تواند باعث ساخت يا شكستن آيتم‌هاي چاپ‌شده باشد، در صورت استفاده از فرمت نادرست، امكان دارد محصول نهايي كاملاً متفاوت از تصور شما پديدار گردد. دو فرمت رنگ اصلي، CYMK و RGB هستند. اما ويژگي‌شان چيست؟ و چه كسي نياز دارد؟ در اين پست تعيين مي‌گردد كه شما براي چاپ به CYMK يا RGB نياز داريد.

سيستم رنگ دهي RGB


RGB براي رنگ‌هاي قرمز، سبز و آبي است. با افزودن اين رنگ‌هاي اصلي به هم، حالت رنگي RGB قادر به ايجاد بسياري از رنگ‌ها مانند رايانه‌هاي مانيتور، تلويزيون‌هاي LCD، دوربين‌ها و برنامه‌هاي ويرايش عكس هستند. دليل اين‌كه اين محصولات از حالت رنگي RGB استفاده مي‌كنند ساده است: با مخلوط كردن رنگ‌هاي اوليه قرمز، سبز و آبي، شما قادر به ايجاد طيف گسترده‌اي از رنگ‌ها خواهيد بود.

سيستم رنگ دهي CYMK


CYMK به معناي Cyan، Magenta، Yellow و Key است. اين كار به شيوه‌اي متفاوت از حالت رنگي RGB، با استفاده از رنگ‌هاي كم‌رنگ به‌جاي رنگ‌هاي افزودني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به‌جاي افزودن رنگ‌ها به رنگ RGB، رنگ‌هاي CYMK از يكديگر جدا مي‌شوند تا يك سايه متفاوت و سبك‌تر ايجاد كنند. به‌عنوان‌مثال زماني كه زرد از كليد سياه يا سفيد حذف مي‌شود، رنگ سبز را ايجاد مي كند.

كدام سيستم رنگ براي چاپ مناسب تر است؟


بيشترين شركت‌هاي چاپ اختصاصي ديجيتال به CYMK براي چاپ نياز دارند تا بهترين دقت رنگ را به دست آورند. امكان دارد مشكلاتي بعد از چاپ و پس‌ از آن كه در فتوشاپ كار انجام شد، ايجاد شود كه از فرمت رنگ RGB استفاده مي‌كنند. اگر چه‌ كارت‌هاي ويزيت، جزوه‌ها و آگهي‌ها ممكن است بر روي مانيتور كامپيوتر مورد رضايت باشد اما در حقيقت زماني كه چاپ مي‌شوند، رنگ‌ها به شكل ديگري خود را نشان مي‌دهند. طرح‌هاي RGB چاپ‌شده در حالت رنگي CYMK به‌طور معمول تيره‌تر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته‌شده خود را نشان مي‌دهند؛ بنابراين توصيه مي‌شود كه شما قبل از شروع چاپ، در تبديل RGB به CYMK دقت كنيد.

نكات مهم براي استفاده از سيستم هاي رنگ در چاپ


اطمينان حاصل كنيد كه تصاوير و رنگ‌هاي RGB قبل از چاپ به CYMK تبديل مي‌شوند.
اطمينان حاصل كنيد كه متن 100٪ سياه‌وسفيد است.
از اين مقادير براي رنگ سياه استفاده كنيد: 30٪ سايان، 30٪ قرمز، 30٪ زرد، 100٪ كليدي
سفيد در شرايط CMYK صفر درصد است؛ بنابراين بر روي يك‌رنگ ديگر بر روي آن چاپ نكنيد يا آن را ناپديد كنيد.

منبع: چاپخانه خانه طراحان سام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.